30-07-2024 Aanvraag 50% reductie in vereiste werkervaring voor Part-66 houders/technici zweefvliegen |
Voor de Part-66 AML technici geldt dat zij hun bevoegdheid behouden als zij in de afgelopen 24 maanden minimaal 100 dagen werkervaring volgens het AMC bij artikel 66.A.20(b)(2) van Part-66 in hun logboek hebben bijgeschreven.
De AltMoc van de ILenT is sinds begin dit jaar ingetrokken en AML technici die voor verenigingen actief zijn, zijn de 100 dagen werkervaring in twee jaar niet realistisch noch nodig om veilig te kunnen opereren.
Sinds het intrekken van de altMoC staan we nu wel voor een dilemma! |
19-02-2024 Theorie Examen technici PART 66 L1 L2, 18 april 2024 |
Op donderdag 18 april 2024 kan je weer meedoen aan de theorie-examens voor de technicus bevoegdheden L1 (L1C) en L2 (L2C). Meedoen aan examens kan je ook helpen om beperkingen weg te werken of je bevoegdheid uit te breiden (b.v. met radio en transponder en/of motoren). Zo moet je om aan een zweefvliegtuig met motor te werken altijd een L2 of L2C hebben. Dit geldt ook voor b.v. een DG-1000 T of Duo-XLT. Als het je niet lukt om op 18 april a.s. mee te doen, kan je als volgende mogelijkheid voor het technicus-examen donderdag 21 november 2024 in je agenda noteren. Inschrijving start ongeveer 1 maand van te voren via https://www.brevet.aero/part66/examendata-inschrijven Oefenen met de stof: Alhoewel het examens voor de vroeger nationale bevoegdheid betreft, kan oefenen met oude examens je wel helpen en een gevoel geven of je de stof een beetje in de vingers hebt. Hout, lijm en motoren veranderen niet (alleen de regelgeving). http://www.ctz.zweefportaal.nl/main/website/pages/technicus.php |
08-10-2023 Inschrijving voor examens Part 66 L1 L2 is nu mogelijk |
Op de website Brevet Aero kunt u zich inschrijven voor het theorie examen Part 66 L1 en L2 voor de technicus bevoegdheid volgens PART 66. De examendatum is woensdag 15 november Het examen wordt afgenomen op het kantoor van de KNVvL, Houttuinlaan 16a te Woerden (09:00 - 17:45 uur). Details: https://www.brevet.aero/part66/examendata-inschrijven |
15-08-2023 LBA vraagt aandacht voor voorvallen Rotax motoren |
Het Luftfahrt Bundes Amt (LBA) vraagt aandacht voor meerdere voorvallen met Rotax motoren. U kunt hier het uitgebreide LBA-document lezen. |
18-04-2023 Cursus houtbewerking voor zweefvliegtuigen |
De Vereniging Historische Zweefvliegtuigen gaat in samenwerking met het Nederlands Transport Museum in oktober weer een cursus hout organiseren. De cursus vindt plaats in 2 weekenden, zodat we de cursus voldoende diepgang kunnen geven en de reparatieklussen goed kunnen worden afgerond. De 2 weekeinden zijn: 21, 22 en 28, 29 oktober 2023 De cursus is bedoeld voor (aspirant)-techneuten en alle houtliefhebbers die iets meer van houtherstel willen weten. De cursus wordt gegeven in de werkplaats van het Nederlands Transport Museum. Adres: Lucas Bolsstraat 7 2152 CZ Nieuw-Vennep U kunt hier het informatie-pamflet over deze cursus bekijken. Het inschrijfformulier vindt u hier. |
04-06-2021 Cursus houtbewerking voor zweefvliegtuigen |
De Vereniging Historische Zweefvliegtuigen organiseert, in samenwerking met de Gooise Zweefvliegclub, voor de 4e keer een cursus hout. De cursus vindt plaats in 2 weekenden, zodat we de cursus voldoende diepgang kunnen geven en de reparatieklussen goed kunnen worden afgerond. De cursus vindt plaats in de volgende weekeinden: 16, 17 en 23, 24 oktober 2021 De cursus is bedoeld voor (aspirant)-techneuten en alle houtliefhebbers die iets meer van houtherstel willen weten. De cursus wordt gegeven in de werkplaats van de Gooise Zweefvliegclub, Adres: Noodweg 49 J, 1213 PW Hilversum U kunt hier het informatie-pamflet over deze cursus bekijken. Het inschrijfformulier vindt u hier. |
26-04-2021 Arduino tester voor hoogte- en snelheidsmeters |
Jo Wijnen is druk in de weer met Arduino en het testen van hoogte- en snelheidsmeters. Hij heeft e.a. gedocumenteerd voor wie het ook wil gebruiken en is graag bereid hierop een toelichting te geven (zijn mailadres staat in het document). De documentatie en Arduino bestanden kunt u hier downloaden: Documentatie BMP180_altitude.ino BMP280_snelheid.ino |
12-02-2021 Inschrijving voor examens Part 66 L1 L2 is nu mogelijk |
Op de website Brevet Aero kunt u zich inschrijven voor het theorie examen Part 66 L1 en L2 voor de technicus bevoegdheid volgens PART 66. De examendata zijn: - donderdag 22 en vrijdag 23 april - donderdag 9 en vrijdag 10 september De examens worden afgenomen op het kantoor van de KNVvL, Houttuinlaan 16a te Woerden. Details: https://www.brevet.aero/part66/theorie-examen |
02-03-2020 Logboek voor zweefvliegtechnici |
Volgens EASA Part 66. A.30 (2b) dient een zweefvliegtechnicus een logboek van werkzaamheden bij te houden om zijn/haar maintenance ervaring aan te tonen. Voor technici in opleiding is nog een apart logboek in ontwikkeling bij ILenT, maar voor technici met licentie is nu een eenvoudig programma beschikbaar. Het programma is bedoeld voor computers die draaien met het Windows operating systeem. Installatie is eenvoudig: 1. Maak een nieuwe folder aan 2. Pak het zip-bestand uit in de nieuwe folder 3. Start het programma op via het Techlog.exe programma U kunt het logboek-programma hier downloaden. |
31-01-2020 Cursus houtbewerking voor zweefvliegtuigen |
De Vereniging Historische Zweefvliegtuigen organiseert, in samenwerking met Aeroclub Nistelrode, voor de 4e keer een cursus hout. De cursus vindt plaats in 2 weekenden, zodat we de cursus voldoende diepgang kunnen geven en de reparatieklussen goed kunnen worden afgerond. De cursus vindt plaats in de volgende weekeinden: 17, 18 en 24, 25 oktober 2020 De cursus is bedoeld voor (aspirant)-techneuten en alle houtliefhebbers die iets meer van houtherstel willen weten. De cursus wordt gegeven in de werkplaats van de Aero Club Nistelrode, Adres: Vorstenbosscheweg 10, 5388 TJ Nistelrode U kunt hier het informatie-pamflet over deze cursus bekijken. Het inschrijfformulier vindt u hier. |
25-10-2019 Pagina's ILenT website van het luchtvaartuigregister zijn aangepast |
De pagina's op de website van het luchtvaartuigregister zijn aangepast. De bestanden met toestellen en mutaties zijn nu te vinden via: https://www.ilent.nl/onderwerpen/luchtvaartuigregister. Alle formulieren voor het luchtvaartuigregister (inschrijving, luchtwaardigheid en geluid) staan nu centraal op: https://www.ilent.nl/onderwerpen/eigenaren-luchtvaartuigen/vereiste-documenten/formulieren. |
28-11-2018 ILenT publiceert wekelijks gegevens Nederlands luchtvaartregister |
ILenT publiceert wekelijks gegevens van het Nederlandse luchtvaartregister. Het luchtvaartuigregister genereert wekelijks (maandag) een nieuw bestand, maar publicatie gebeurt door de ILenT-webredactie. Met behulp hiervan kan een inspecteur controleren of hetgeen hij/zij ziet tijdens een inspectie ook de laatste versie is bij het register. Onder 'Bestanden van het luchtvaartuigregister' zit een zip-file met daarin 2 bestanden: - Een Excel-bestand met het complete register (ruim 4400 toestellen) en 38 kolommen - Een PDF met daarin in principe dezelfde gegevens, maar beter leesbaar De gegevens zijn: o Een uitleg en een samenvatting van de vloot o Per registratieblok een onderscheid naar EASA, Annex I of Others o Bovenaan zo’n blok een legenda o Bij ieder toestel de gegevens zoals: + Registratie, + Fabrikant, model en s/n (en volume bij ballonnen) + MTOM / MLM + De ICAO type code (document 8643) + De transpondercode (hexadecimaal) + Motor en propeller + Geluidsgegevens + Datum inschrijving, laatste wijziging + Afgiftedatum en vervaldatum BVI + Afgiftedatum EASA BVL (indien van toepassing) + Soort luchtwaardigheidsdocument (ARC, ICAO BvL, Speciaal BvL, ontheffing, PtF) + Afgiftedatum en vervaldatum daarvan + Afgiftedatum en vervaldatum van het geluidsdocument. Een vervaldatum speelt waarschijnlijk bij nieuwe amateurbouwtoestellen + De configuratie |
21-09-2018 ILenT waarschuwt toch weer voor verlopen van uw ARC |
Op 28-02-2018 informeerden wij de eigenaren dat wij hen niet meer zouden waarschuwen voor het verlopen van het ARC (EASA) of het Bewijs van Luchtwaardigheid (niet-EASA) van hun toestel. Gelukkig is dit recent weer hersteld, maar herinneren we nog uitsluitend per e-mail. De herinneringen worden verzonden twee keer vóór de vervaldatum ('hij gaat verlopen') en twee keer na de vervaldatum ('hij is verlopen'). Daarnaast informeren we over beide situaties ook rechtstreeks naar de CAMO. met vriendelijke groet, Dirk-Jan de Lange ........................................................................... Team luchtvaartuigregister Luchtvaart Inspectie Leefomgeving en Transport Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Mercuriusplein 1 – 63, 2132 HA Hoofddorp Postbus 16191, 2500 BD Den Haag ........................................................................... Tel. 088 489 00 00 |
08-08-2018 Op woensdag 3 oktober 2018 wordt het laatste nationale examen zweeftechnici 'oude stijl' gehouden |
Per 3 oktober a.s. vind het laatste nationale examen zweeftechnici plaats. Door gewijzigde wetgeving volgend jaar van EASA zullen deze examens aangepast worden. U kunt zich nog tot 12 september a.s. opgeven hiervoor via de volgende link https://www.ilent.nl/onderwerpen/onderhoudstechnici-luchtvaart/nationaal-examen-onderhoudstechnici Indien u hiervan geen gebruik wil maken is de enige optie het examen volgend jaar geheel opnieuw aan te vragen onder EASA regels. Dit is ook het geval indien u nu een module start en niet haalt na het mondelinge examen. Eventuele vragen kunt u stellen via de email: Examen AML Door de vakantie periode kan de reactietijd wat langer duren. Met vriendelijke groet, Voorzitter Examencommissie Zweeftechnici |
16-05-2018 ILenT heeft aangegeven een Nationaal Technicus examen te hebben gepland op woensdag 3 oktober 2018 |
Belangstellende voor dit examen kunnen zich tot en met woensdag 12 september 2018 opgeven. Dit nationale ZVT examen wordt onder de verantwoordelijkheid van de Examen commissie van ILenT en het geldende examen regelement gehouden. Hieronder is de link naar de web pagina van de ILT, daarin vind je de examen data en het inschrijf formulier waarmee je je kunt aanmelden voor het examen van 3 oktober. https://www.ilent.nl/onderwerpen/onderhoudstechnici-luchtvaart/nationaal-examen-onderhoudstechnici |
08-05-2018 Verslag GA roadmap meeting te Soesterberg op 4 mei 2018 |
Vrijdag 4 mei werd in Soesterberg de GA roadmap meeting gehouden. De meeting was georganiseerd door AOPA, KNVVL, ILenT. Er waren voordrachten van EASA over de GA ROADMAP (Boudewein Deuss, EASA rule making officer)), AOPA (ongeveer hetzelfde verhaal) en ILenT (met een delegatie van 10 man present). Er werd uitgebreid uitleg gegeven hoe het proces loopt om wetten en regels te maken en welke wetten en regels er komen. Voor ons zijn interessant: DTO, PART M light, PART 66 L, Part Sailplanes. De verwachting is dat de meeste veranderingen de komende drie jaar ingevoerd worden. Het hele stelsel is al jaren vertraagd. De vertraging zit de medewerkers van EASA en ILenT ook wel dwars. Helaas is er nog niemand op het idee gekomen om eens uit te zoeken hoe die processen sneller kunnen. Bij EASA werken ongeveer 800 mensen. Daarvan zijn er 5 bezig met GA. Aanwezig waren zo’n 200 mensen. Veel motorvliegers, ballonners en een handjevol zweefvliegers. Vermeldenswaardig: EASA heeft een soort Forum ingericht waar mensen kunnen mee discussiëren en vragen stellen. Dus leef u uit. https://www.easa.europa.eu/community/ga/members Eind dit jaar is er in Wenen een bijeenkomst van EASA voor de GA. Misschien moet daar iemand heen namens de KNVVL. https://www.easa.europa.eu/newsroom-and-events/events/easa-annual-safety-conference Via deze link kunt u de Powerpoint presentaties van de GA roadmap bekijken. |
12-04-2018 Aangepast ARC formulier EASA form 15b issue 4 CTZ_02_010318 |
De verhuizing van Papendal naar Woerden van onze CAMO heeft een aantal administratieve gevolgen en gevolgen voor documenten. De CAMO-administratie zal vanaf 15 april 2018 geen ARC formulieren met het Papendal adres meer doorsturen. Nieuw formulier: EASA form 15b issue 4 |
28-02-2018 ILenT waarschuwt niet meer voor verlopen van uw ARC |
Het luchtvaartuigregister is recent gemigreerd naar een ander computersysteem. Dit systeem heeft niet de mogelijkheid om houders van luchtvaartuigen te informeren dat de geldigheid van het luchtwaardigheidshet EASA Airworthiness Review Certificate (“ARC”, Form 15A, 15B of 15C) van hun luchtvaartuig binnenkort gaat vervallen. Gevolgen Deze wijziging heeft voor u de volgende gevolgen: * Vanaf heden dient u (of uw CAMO of wellicht uw onderhoudsbedrijf) nu zelf de vervaldatum in de gaten te houden om te voorkomen dat u niet tijdig beschikt over een geldige ARC. * Houders/eigenaren zonder een e‑mailadres in ons systeem worden niet over deze wijziging geïnformeerd en zullen ook niet herinnerd worden over het vervallen van de ARC van hun luchtvaartuig. * Het is de bedoeling om de oude service te herstellen, maar we hebben nog geen concrete planning van de realisatie hiervan. Met vriendelijke groeten, Dirk-Jan de Lange ........................................................................... Team luchtvaartuigregister Luchtvaart Inspectie Leefomgeving en Transport Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Mercuriusplein 1 – 63, 2132 HA Hoofddorp Postbus 16191, 2500 BD Den Haag ........................................................................... Tel. 088 489 00 00 |
11-01-2018 LBA heft duitse verplichte transponder keuring op |
LBA publiceert NFL 2-382-17. Deze NFL heft de Duitse verplichte Transponder keuring volgens NFL II 25-09 en II 26-09 op. Het LBA voldoet daarmee aan eisen van EASA. Voor eigenaren van een Duits geregistreerd toestel betekent dit dat zij hun Onderhoudsprogramma (IHP) moeten aanpassen via hun Duitse CAMO of moeten overstappen naar een Onderhoudsprogramma met eigen verklaring. |
15-10-2017 Kunststof cursus Service Center Terlet 25 en 26 nov. 2017 |
Service Center Terlet organiseert op 25 en 26 november a.s. een tweedaagse kunststof cursus. De cursus begint op zaterdag met een theoretisch gedeelte en daarna gaat de cursist aan de slag met een reparatie van een eigen gemaakte schade in een sandwich schaal van een vleugel. De tweede dag staat grotendeels in het teken van de afwerking van de reparatie. De kosten voor de cursus bedraagt € 475,-- (incl btw) Hierin zit oa inbegrepen: · Lezing over historie, kunststoffen, belasting, vermoeiing, etc · Theorie over de praktijk · Praktijkles kunststof reparatie · Praktijkles lak reparatie en afwerken · Werkkleding · Beschermende middelen (Handschoenen, stofmaskers) · Gereedschappen · Materialen · Koffie en drank · Certificaat van deelname Meld u snel aan Voor meer informatie zie www.sct-terlet.nl. |
Eerstvolgende examen voor Zweefvliegtechnici (AML): 26 oktober 2017 (aanmelden vóór 12 oktober 2017) |
De examencommissie voor Onderhoudstechnici neemt tweemaal per jaar examen af voor Zweefvliegtechnici, de bevoegdheid A, B en/of C. Het eerstvolgende examen vindt plaats op donderdag 26 oktober 2017 en wordt afgenomen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, Pharos Mercuriusplein 1-63, postcode 2132 HA te Hoofddorp. Aanmelden is mogelijk tot en met donderdag 12 oktober 2017 en alleen door middel van het formulier Aanvraag Examen bevoegdverklaringen AML. Denkt u aan het meesturen van een kopie van een geldig identiteitsbewijs bij de aanvraag toe te voegen. De aanvraag kunt u per mail sturen naar aviation-approvals@ilent.nl Na de ontvangst van uw aanvraag sturen wij u een overzicht met de betaalgegevens. De kosten voor deelname aan de examens bedragen € 127,-- per module (tarief 2017, artikel 9.1 Regeling tarieven Luchtvaart 2008) en dient na ontvangst van de betalinggegevens onder vermelding van ons kenmerk overgemaakt te worden. Ter informatie: AML A bestaat uit 4 modules. Na ontvangst van de betaling wordt een bewijs van inschrijving toegestuurd. Eventuele mondelinge examens vinden plaats op donderdag 7 december 2017. Informatie over de Regeling opleiding en examen bevoegdverklaringen AML en Part 66 AML vindt u onder bijgaande link. Het inschrijfformulier vindt u onder aan bovengenoemde pagina onder het kopje 'Zie ook'. |
20-08-2017 Aanpassingen in CAME n.a.v. Technicus conferentie november 2016 |
Sinds de Technicus conferentie in november 2016 zijn een aantal zaken opgepakt en uitgewerkt in de CAME. Verder zijn er de dagelijkse ervaringen en nieuws dat belangrijk is voor het werk van de ARC inspecteur en AMP inspecteur in de CAME verwerkt. Zie ook de CAMO Nieuwsbrief van augustus 2017 |
03-04-2017 ASK-21: Slijtage van boutje gemonteerd op voorste cockpitkap hold open cilinder |
De hier staande link toont de ingesleten bout. Het reparatierapport spreekt over lijmen, maar lassen is beter! Het advies van CTZ is deze ophanging te inspecteren. Meld ernstige slijtage of schade via EASA Aviation Reporting of vraag hulp aan uw safety manager voor het melden van voorvallen. |
17-03-2017 Nieuwe polis WA verzekering |
De polis van de WA verzekering is aangepast. De wijzigingen zijn: artikel 1e: zweefvliegtuigen die voor display doeleinden worden gebruikt buiten het vliegveld of zweefvliegterrein zijn nu meeverzekerd conform de tekst in artikel 1e artikel 6j: zweefvliegtuigen die op naam staan van een bedrijf vallen voortaan onder de dekking conform de tekst in artikel 6j en er mag dus ook een certificaat op naam van dit bedrijf worden afgegeven. artikel 8a: aanpassing van dit artikel geschiedt op ons initiatief het gaat om de aanpassing van de voorwaarden van het vliegen van en naar Groot Brittannië. De voorwaarden hiervoor waren erg ouderwets en achterhaald dus is deze tekst wat meer aangepast aan deze tijd. U vindt de polis via het ledengedeelte van de KNVVL site. |
27-01-2017 Nieuw clubnummer voor de Venlo Eindhoven Zweefvliegclub |
De Venlo Eindhoven Zweefvliegclub heeft een nieuw clubnummer gekregen: 8487. Actuele overzicht clubnummers |
23-01-2017 Aangepast ARC formulier EASA FORM 15b ref. CTZ/02/010615 |
Bij een ARC verlenging van een Luxemburgs geregistreerd toestel kreeg een collega AR-inspecteur het ARC formulier terug. Na controle bleek dat op de achterzijde van het formulier nog de oude versie van PART M vermeld staat (2042/2003). Deze versie van Part M is niet meer geldig en vervangen door PART M 1321/2014. Nieuw formulier: EASA formulier 15b v8 |
27-11-2015 Kauriet lijmverbindingen in houten Schleicher vliegtuigen |
In een eerder bericht is in 2015 aangegeven dat de BGA een programma heeft om alle houten Schleicher vliegtuigen te inspecteren op de verlijming van structurele delen. Tijdens de technicus conferentie van 26-11-2016 is aangegeven dat ook in Nederland zweefvliegtuigen aangetroffen zijn met falende Kauriet lijmverbindingen. Daarom nogmaals een verwijzing naar BGA Inspection 042-07. In een isntructie video wordt het probleem nog eens duidelijk getoond. |
30-09-2016 Technicus conferentie (26 november 2016) |
De Technicus Conferentie wordt dit jaar georganiseerd op 26 november in het van der Valk hotel in Arnhem (bij Papendal). De uitnodigingen worden op zeer korte termijn verstuurd. Bekijk voor meer informatie de volgende documenten: |
07-06-2016 Cursus houtreparaties op Terlet (15 en 16 oktober 2016) |
De Vereniging Historische Zweefvliegtuigen houdt in samenwerking met Service Center Terlet op zaterdag 15 en zondag 16 oktober een tweedaagse cursus houtreparaties. De cursus is bedoeld voor (aspirant-)techneuten en alle houtliefhebbers die iets meer van houtherstel willen weten. De cursus wordt gegeven in de werkplaats van het Service Center Terlet, onder begeleiding van enkele ervaren houttechnici. Naast een theoriedeel, gaan deelnemers ook aan de slag met een eigen houtreparatie aan een rib- en/of beplatingsschade. De Thermiekbel verzorgt de koffie, lunch en de daghap. De prijs voor de lunch, koffie en thee bedraagt € 10,- (per dag). De prijs voor de daghap is ook € 10,- (zaterdagavond). Wij willen graag bij de inschrijving weten of je gebruik maakt van lunch en daghap. Voor cursusmateriaal wordt gezorgd. Deelnemers wordt wél verzocht eigen gereedschap mee te nemen indien mogelijk (rasp, beitels, kapzaag, stanleymes, etc.). Overnachten kan op de camping van Terlet en moet zelf worden besproken en geregeld. Het boek “Houten zweefvliegtuigen & techniek”, geschreven door Jan Förster, met reparatie- en onderhoudsadviezen, en handige tips is te koop voor €35,-. De bijdrage voor de tweedaagse cursus is €35,- voor VHZ-leden en €45,- voor niet-VHZ-leden. Er is een beperkt aantal cursusplaatsen beschikbaar. De inschrijftermijn sluit op 15 augustus 2016 (vol=vol). Aanmelden voor deelname kan bij Hans Bekker op daviateur AT gmail.com |
28-12-2015 Versie 7 van de CAME is goedgekeurd |
Onlangs is versie 7 van de CAME door ILT goedgekeurd. Ten behoeve van Annex I vliegtuigen is er aan de CAME een appendix met een BvL-V inspectie rapport toegevoegd. Daarnaast zijn er aangepaste versies van de Werkinstructie ARC inspecteur, het Formulier ARC (EASA Form 15b) en de Verklaring Goedkeuring Onderhoudsprogramma. Deze kun je ook vinden op de pagina voor CAMO inspecteurs. Lees meer >>> |
02-07-2015 BGA laat extra inspecties uitvoeren op houten Schleicher vliegtuigen |
De BGA heeft sinds 2004 een programma om alle houten Schleicher vliegtuigen te inspecteren op de verlijming van structurele delen. Dit programma is ingesteld nadat er na een vlucht schade aan een vleugel is geconstateerd. De schade bleek veroorzaakt te zijn door een loslatende Kaurit lijmverbinding. Onlangs is een nieuwe versie van dit inspectie programma gepubliceerd. Voor meer informatie zie BGA Inspection 042-07 |
30-04-2015 BVL/BvL-V inspectie Annex I vliegtuigen |
In het verleden zijn de BvL-V inspecties aan de Annex I vliegtuigen uitgevoerd onder de CAMO erkenning (NL.MG.8065). Door EASA is vorig jaar aan ILT aangegeven dat dit een oneigenlijk gebruik is van de CAMO erkenning. Begin dit jaar heeft de KNVvL afdeling Zweefvliegen een nationale erkenning gekregen voor het uitvoeren van BVL/BVL-V inspecties aan Annex I vliegtuigen. Het erkenningsnummer is NL-65. Gaarne dit nummer vermelden op formulieren voor het aanvragen van een BVL voor de Annex I vliegtuigen. In juni van dit jaar zal een revisie worden uitgegeven van het CAME met een bijlage voor de nationale erkenning. In deze bijlage zullen de procedures worden beschreven voor het aanvragen van BvL voor Annex I vliegtuigen. |
02-04-2015 Moet de jaarlijkse Flarm update opgenomen worden in het onderhoudsprogramma (AMP) van mijn vliegtuig? |
Onlangs verscheen onderstaande melding op de website van Flarm: In the future, every FLARM device needs to be updated with the latest firmware verseion at least once per year (rolling 365 days). For devices installed in aircraft, this has to be part of the Aircraft Maintenance Program (AMP).Het onderhoudspgrogramma moet in elk geval de verplichte onderhoudsaanwijzingen voor het vliegtuig en verplichte componenten/instrumenten bevatten. Flarm is geen verplicht instrument, dus in tegenstelling tot wat Flarm schrijft, hoeft de jaarlijkse Flarm update niet in het onderhoudsprogramma opgenomen te worden Uiteraard staat het elke eigenaar vrij om deze aanwijzing, op vrijwillige basis, in het onderhoudsprogramma op te nemen. |
12-03-2015 Inbouw van 8,33 KHz radio's |
Op dit moment zijn veel eigenaren bezig om de 25 KHz radio te vervangen door een 8,33 KHz radio. Er zijn regelmatig vragen op basis van welke regelgeving deze wijziging uitgevoerd mag worden. Onderbouwing voor de wijziging kan uit de volgende documentatie komen:
|
03-03-2015 Oproep voor eigenaren van Centrair vliegtuigen (Pégase en Marianne) |
UPDATE (12-03-2015): Alle eigenaren zijn bekend. Zowel de eigenaren als de Fédération Française de Vol à Voile hebben inmiddels nader bericht ontvangen.
|
09-12-2014 Kompascursussen op 7 februari en 7 maart 2015 |
In samenwerking met Koos Tromp organiseert de CTZ begin 2015 weer twee kompascursussen. |
12-05-2014 CAMO inspecteurs ontvangen bij een ARC verlenging een CC van de melding aan ILT |
Bij het verlengen van het ARC, sturen de CAMO inspecteurs de ARC inspectiedocumenten naar de CAMO administratie. Na een controle op de inhoud wordt de ARC inspectie opgeslagen in de CAMO administratie en doorgestuurd naar ILT waar het luchtvaartuigregister wordt bijgewerkt. Vanaf heden ontvangt de inspecteur een CC van de e-mail zodra deze naar ILT gestuurd wordt. Mocht de verwerking bij ILT fout lopen, kan de inspecteur direct reageren naar ILT. |
22-04-2014 Levensduur verlengende inspecties en extensies |
Met de invoering van Maintenance Directive NL-2011-001 "One-time variations to maintenance intervals", is het mogelijk geworden om voor bepaalde onderhoudstaken extensies te verlenen. Indien van deze mogelijkheid gebruikt gemaakt wordt, dient de maximaal toegestane extensie bij de taak in het onderhoudsprogramma vermeld te zijn.
Met name punt 4 is voor de bovengenoemde gevallen van toepassing: 4. One-time variations may not be applied to: a. Airworthiness Directives (AD ́s), unless indicated otherwise in the AD; b. Tasks that are included in the Airworthiness Limitation Section (for example ALI’s, CMR’s and Chapter 4 items). ILT voegt daar nog het volgende aan toe: ... Wij zijn tot de conclusie gekomen dat het verlenen van een extensie op deze 3000 uurs inspectie niet is toegestaan. De 3000 uurs inspectie is een inspectie voor de verlening van de levensduur van het toestel en is hiermee formeel een certificatie issue. Dat is waarom de TC houder ook zijn akkoord geeft. ... |
13-03-2014 Veranderingen in de inventaris van zweefvliegtuigen |
Welke instrumenten zijn toegestaan in een zweefvliegtuig? Bij de meeste vliegtuigen is in de handboeken een lijst met geaccepteerde instrumenten en apparatuur opgenomen. Omdat er met grote regelmaat nieuwe apparatuur verschijnt, blijkt het in de praktijk echter lastig om de handboeken actueel te houden. Om te voorkomen dat voor elke wijziging een minor change bij EASA aangevraagd moet worden, hebben de verschillende fabrikanten van zweefvliegtuigen algemene TM's uitgegeven. Als voorbeeld noemen we hier de betreffende TM's van de drie bekendste fabrikanten: Op basis van deze TM's is het mogelijk om (binnen de aangegeven grenzen) aanpassingen in de inventaris door te voeren zonder dat daarvoor een Minor Change aangevraagd hoeft te worden. |
06-02-2014 Montage van video camera's op vliegtuigen |
Video camera's worden steeds beter en kleiner en daardoor makkelijker in gebruik. Er wordt ons regelmatig gevraagd of het toegestaan is om camera's op zweefvliegtuigen te monteren.
|
29-08-2013 Nationale technicusdag op 28 september 2013 op Malden |
Op 28 september 2013 organiseerde het CTZ weer de twee-jaarlijkse nationale technicusdag, deze keer op Malden waar we te gast zijn bij de NijAC. Deze dag is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de technische zaken rond zweefvliegtuigen of daarin interesse heeft. De ARI's en AMPI's van de CAMO worden uitdrukkelijk vezocht aanwezig te zijn om daarmee te voldoen aan de trainingseisen volgens de CAME. Lees de uitnodiging/agenda en het aanmeldformulier. |
22-07-2013 Versie 6 van de CAME is goedgekeurd |
Onlangs is versie 6 van de CAME door ILT goedgekeurd. Zie ook de CAME pagina >>>. Tevens zijn er aangepaste versies van het Formulier ARC (EASA Form 15b) en de Verklaring Goedkeuring Onderhoudsprogramma. Deze kun je ook vinden op de pagina voor CAMO inspecteurs. Lees meer >>> |
18-06-2013 CAMO: Enkele tips voor inspecteurs, van het CAMO secretariaat, bij het invullen van de ARC documenten |
Binnen de afdeling zweefvliegen zorgt het afdelingssecretariaat voor de administratieve afwikkeling van de uitgevoerde ARC en AMP inspecties van de CAMO. Onlangs heeft ILT enkele bevindingen gerapporteerd over de ingevulde datums op de AR Certificaten. Bekijk hier de e-mail van het CAMO secretariaat. Zie ook dit ILT document met invulinstructies betreffende het EASA Airworthiness Review Certificate Lees meer >>> |
30-03-2013 CAMO: LBA eist in sommige gevallen een handmatig afgetekend ARC |
Bij overschrijving van een vliegtuig naar Duitsland, is het mogelijk om op basis van een geldig Nederlands ARC verder te vliegen. De overschrijving naar een Duitse registratie vereist dat het ARC aan de LBA getoond wordt. Als het ARC nog geldig is, stempelt het LBA deze af en kan de nieuwe eigenaar gaan vliegen. |
30-10-2012 Versie 4 van de CAME is goedgekeurd |
Onlangs is versie 4 van de CAME door ILT goedgekeurd. Zie ook de CAMO pagina >>>. Tevens is een aangepaste versie van het Formulier ARC (EASA Form 15b). Deze kun je ook vinden op de pagina voor CAMO inspecteurs. Lees meer >>> |
26-08-2012 Bijgewerkte CAMO documenten: lijsten inspecteurs en werkinstructie voor aanwijzing nieuwe inspecteurs |
De lijsten met CAMO inspecteurs zijn geactualiseerd. Deze kun je vinden op de CAMO pagina >>>. Het aanvragen van nieuwe ARI en/of AMPI bevoegdheden verloopt volgens een vast proces wat door het Inspectie Instituut is beschreven in deze werkinstructie welke te vinden is op de pagina met de CAME Lees meer >>>. |
10-05-2012 Voortgang EASA taskforce die werkt aan Part-M verbeteringen voor de kleine luchtvaart |
In oktober 2011 is er bij EASA een workshop geweest waarin de implementatie van Part-M in de kleine luchtvaart (GA) is geevalueerd. Hierbij zijn vanuit de sector veel bevindingen gemeld (lees hier een samenvatting van de feedback). Dit heeft EASA doen besluiten om een Taskforce Part-M en General Aviation op te richten. Deze taskforce gaat een tweetal onderwerpen snel evalueren: Onderhoudsprogramma’s en Airworthiness Reviews.
|
10-04-2012 Herinnnering: 1 mei 2012 loopt de implementatietermijn van Maintenance Directive NL-2011-001 af |
Per 1 mei aanstaande loopt de implementatietermijn van MD NL-2011-001
One-time variations to inspection intervals af. Alle onderhoudsprogramma's zullen vanaf deze datum voor deze MD aangepast moeten zijn.
|
20-03-2012 Verzoek aan de CAMO inspecteurs om de laatste versie van formulieren te gebruiken |
Met de nieuwe CAME zijn er tevens aangepaste formulieren voor ARC en AMP inspecties uitgebracht (zie nieuwsbericht van 9-1-2012).
Op 15 januari hebben alle CAMO inspecteurs hierover een e-mail ontvangen.
Het blijkt dat een aantal inspecteurs nog steeds de oude formulieren gebruiken, wat zorgt voor onnodig extra werk op het secretariaat.
|
06-03-2012 Situatie met betrekking tot TM's die door fabrikanten verplicht gesteld worden |
Afgelopen week heeft DG een TM uitgebracht waarbij de toepassing van een Röger haak verplicht wordt voor verschillende typen LS vliegtuigen. Het verplicht maken van een TM kan alleen door EASA gebeuren in de vorm van een AD. Aangezien EASA geen AD heeft uitgegeven voor deze wijziging, kan de firma DG de eigenaren niet verplichten om deze TM uit te voeren. Onderstaande EASA standpunt is op de DG website te vinden: EASA responsible for Air Safety (!!!) has not agreed with this and has therefore unfortunately not issued an AD (airworthiness directive), which would make the retrofit officially a "Must DO" requirement, and instead expects the owners of the effected gliders to carry out this retrofit at their own convenience. |
06-02-2012 DG Flugzeugbau gaat ook EASA Onderhoudsprogramma's opstellen |
DG Flugzeugbau heeft in nieuwsbrief 160 aangekondigt dat DG ook EASA Onderhoudsprogramma's voor vliegtuigeigenaren kan opstellen.
Er hangt dan wel een kostenplaatje aan (zie DG Website). |
09-01-2012 Versie 3 van de CAME is goedgekeurd |
Onlangs is versie 3 van de CAME door ILT goedgekeurd. Zie ook de CAME pagina >>>. |
Voor ARC/AMP inspecteurs: let op correcte AMP bij nieuwe eigenaren |
In elk onderhoudsprogramma is de naam (en evt. adres) van de eigenaar van het vliegtuig vermeld. Als een vliegtuig van eigenaar verandert, dient dus ook het onderhoudsprogramma aangepast, en door een AMPI opnieuw goedgekeurd, te worden. Aangezien er bij de ARC verlenging beoordeeld wordt of het AMP nog geldig is, is dit een controle die uitgevoerd kan worden. In Nederland is de administratie van overschrijvingen (ILT) en onderhoudsprogramma's (KNVvL) gescheiden dus daar zal de afgifte van een ARC niet direct tegengehouden worden. Het is bekend dat de LBA na afgifte van de ARC hierop reageert als er geen AMP van de nieuwe eigenaar in hun bezit is. Als ARC inspecteur kun je dit signaleren en de (nieuwe) eigenaar vragen om eerst het AMP aan te passen. |
Totaaloverzicht van alle uitgebrachte Nederlandse BLA's tot en met 2009 |
Sinds 2004 worden AD's door EASA gepubliceerd. In de periode tussen 2004 en 2009 zijn er door ILT echter ook BLA's uitgegeven en ingetrokken. Met name over de periode waarin luchtwaardigheidsaanwijzingen door zowel EASA als ILT zijn gepubliceerd is het nog wel eens moeilijk om de juiste status en toepasbaarheid van BLA's te achterhalen. Om deze situatie te verhelderen heeft ILT van alle uitgebrachte Nederlandse BLA's tot en met 2009 een totaaloverzicht opgesteld. Lees meer >>> |
Onderhoudsaanwijzingen Gadringer riemen gepubliceerd |
Gadringer heeft op hun website onlangs de onderhoudsaanwijzingen van verschillende typen veiligheidsriemen gepubliceerd. |
Het Bewijs Aanwijzig Radiostation ("BAR", Radio Station License) wordt niet meer door ILT uitgegeven |
Als gevolg van een recent gepubliceerde wijziging van de Nederlandse regelgeving, wordt met ingang van 1 oktober 2011 het Bewijs Aanwijzing Radiostation ("BAR", Radio Station License) niet meer door de Inspectie Leefomgeving en Transport (voorheen Inspectie Verkeer en Waterstaat) uitgegeven. Lees meer >>> |
Theorieboek voor zweefvliegtechnicus nu via deze website beschikbaar |
Tot voor kort was het "Theorieboek voor technici" alleen tegen betaling op CD verkrijgbaar. In overleg met de auteur van het boek en het ABZ is besloten om het hele theorieboek gratis vanaf de CTZ website beschikbaar te maken. Je kunt het vinden op de Technicus pagina >>> Lees meer >>> |
Het einde van de bevoegdheid Erkend Zweefvliegtechnicus |
Na een onbeperkte verlenging van de bevoegdheid van Erkende Zweefvlieg Technici (EZT) in 2008, zal de EZT bevoegdheid per 1 oktober 2011 ophouden te bestaan. Binnenkort ontvangen alle EZT'ers een brief van ILT omtrent de afschaffing van deze bevoegdheid. In de staatscourant van 24 augustus 2011 staat hierover het volgende: het onderdeel ‘EZT: onderhoudstechnicus voor zweefvliegtuigen en motorzweefvliegtuigen, die door de Minister is erkend voor werkzaamheden, die in het bewijs van erkenning zijn genoemd (erkend zweefvliegtechnicus);’, vervalt. |
Gevolgen van Maintenance Directive NL-2011-001 voor onderhoudsprogramma's |
In het kader van MD NL-2011-001 One-time variations to inspection intervals dienen alle onderhoudsprogramma's aangepast te worden. |
Nationale technicusdag 2011 op Terlet op 24 september 2011 |
Op 24 september 2011 organiseerde het CTZ weer de twee-jaarlijkse nationale technicusdag, deze keer op Terlet waar we te gast waren bij het Service Center en de Gelderse zweefvliegclub. Bekijk hier de impressie van deze dag en de gegeven presentaties. Lees meer >>> |
ARC verlenging van Duits geregistreerde vliegtuigen |
Het was al langer mogelijk om als Nederlandse CAMO inspecteur een ARC voor een Duits geregistreerd vliegtuig af te geven. Vanaf heden is hiervoor een werkinstructie beschikbaar. Er is geprobeerd om de procedure van de Nederlandse ARC verlenging zoveel mogelijk te volgen. Bekijk hier de nieuwe werkinstructie of lees meer op de pagina voor CAMO Inspecteurs. Lees meer >>> |
Richtlijnen voor de administratie van ARC/AMP inspecteurs aangepast |
In aansluiting op de recent vernieuwde werkinstructie voor ARC en AMP inspecteurs, zijn tevens de richtlijnen voor de te voeren administratie aangepast. Vanaf heden is het ook mogelijk om de gehele administratie digitaal op te slaan. Lees meer >>> |
Vernieuwde website voor de CTZ! |
Vanaf dit moment is de CTZ website geintegreerd in het zweefportaal. De informatie op de site is geactualiseerd en compacter weergegeven. Ook is de snelheid verhoogd en de navigatie tussen de verschillende artikelen vereenvoudigd. |
Voorkom fouten als CAMO-inspecteur |
Als CAMO-inspecteur maak je makkelijk fouten. Alle begin is moeilijk. Je hebt als CAMO-inspecteur nog weinig ervaring. En alles is nieuw. Daarom dit artikel waarin wij ingaan op de meest voorkomende grotere fouten. Meest voorkomende fout is het invullen van het ARC-formulier, EASA formulier 15. Je voorkomt fouten door exact de gegevens over te nemen van de ARC die nog door ILT is uitgegeven. Heb je deze niet bij de hand kijk dan op het Bewijs van Luchtwaardigheid. Het gaat vaak om namen van fabrikanten en aanduiding van het type waar de fouten worden gemaakt. Je kunt alleen een ARC afgeven als ILT een Bewijs van Luchtwaardigheid heeft afgegeven. Niet eerder. Je mag wel voor de afgifte van het BvL door ILT een Onderhoudsprogramma (AMP) goedkeuren. De KNVVL-CAMO is niet bevoegd om een onderhoudsprogramma goed te keuren voor een Duits geregistreerd vliegtuig. Dat kan alleen het LBA of een Duitse CAMO. Een ARI mag wel op basis van een goedgekeurd onderhoudsprogramma voor een Duits geregistreerd vliegtuig een ARC-inspectie uitvoeren en een ARC afgeven. Je kunt geen ARC-inspectie uitvoeren voor een Annex I vliegtuig. Een Annex I vliegtuig heeft geen ARC maar een speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid dat één jaar geldig is en afgegeven wordt door ILT. Je bent als ARC-inspecteur wel bevoegd (net als vroeger als EZT) een advies aan ILT uit te brengen voor verlenging van het speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid. De KNVVL CAMO en daarmee de ARC- en AMP-inspecteurs kunnen alleen ARC-inspecties uitvoeren en onderhoudsprogramma's goedkeuren voor vliegtuigen die eigendom zijn van KNVVL-leden of KNVVL-clubs. Met name clubs en syndicaten van motorzwevers zijn soms geen KNVVL-lid. |